Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Theme From:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Friday, January 6, 2012

Vreemde handen zitten aan mijn kindje!


“A Car is Born”

In 2005 volgde ik op Discovery Channel de programma’s van Mark Evans waarin hij een vliegtuig, een helikopter, auto’s en motoren bouwde of opknapte. Een van deze programma’s ging over de bouw van een Porsche 356 Speedster replica.
Dit model en de bouw van deze auto hebben me sindsdien niet meer losgelaten. In september 2007 ben ik zelf gestart met de bouw van een Porsche 356 Speedster replica (www.metdewindindeharen.nl).

Reflectie tijdens de bouw

Tot aan de bouw was ik gewend van tevoren te weten hoe mijn doelen te  realiseren. De bouw van de Speedster werd een project waarvan weliswaar het einddoel helder was, maar de wijze waarop dit aandoel te realiseren zeker niet. Ik heb nog nooit een auto gebouwd en ken ook geen mensen in mijn omgeving met deze ervaring. Laat staan dat ik weleens in een Speedster gereden heb.
Ik kwam er al snel achter dat ik geen kant-en-klaar kit had gekocht en steeds oplossingen moest bedenken voor de problemen die ik tegenkwam. Op de een of andere manier had ik het volste vertrouwen dat ik deze problemen zou oplossen en ben dan ook nooit boos geworden of ben mijn geduld verloren. Terwijl ik best suffe dingen heb gedaan; onderdelen wegdoen die ik uiteindelijk nog nodig bleek te hebben, onderdelen verkeerd monteren, onderdelen kapot maken tijdens het demonteren of de lak beschadigen.
Verder heb ik tijdens de bouw van de Speedster geleerd:
  • Te vertrouwen op de technische keuzes die ik maak na me verdiept te hebben in de materie.
  • Het project op te delen en stap voor stap de bouw consequent uit te voeren.
  • Hulp te vragen bij problemen waarvoor ik zelf geen oplossing heb en die zaken waarvan ik geen of onvoldoende kennis heb, uit te besteden.

Transformatie

De Speedster was de afgelopen 4 jaar een bouwproject, dit is de afgelopen maanden veranderd in een auto. Ik snapte voorheen niet waarom iedereen het zo knap vond wat ik doe. Nu groeit, naar mate het beoogde einddoel nadert, bij mij de trotsheid.

Onthechting

Voordat de Speedster de weg op kan, staat de auto bij een VW garage voor een technisch controle. Na 4 jaar is de garage ineens heel erg leeg. Zonder mijn aanwezig zitten vreemde handen aan mijn kindje. Maar binnen enkele dagen komt ze weer thuis. Ik hoop dan ook op een mooi najaar.

No comments:

Post a Comment

Disclaimer