Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Theme From:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Friday, January 6, 2012

Hoe maak je kiezen makkelijker?


Zo nu en dan spreek ik mensen die ‘iets tegen me aan willen houden’. Vaak betreft het een keuze waarmee ze worstelen bijvoorbeeld over een nieuwe baan of functie.

Focus

De eerste vraag die ik stel nadat ik hun verhaal aangehoord heb; ‘Waar ben je op uit in je leven, wat is jouw doel?’
Het antwoord op deze vraag functioneert als kompas voor alle keuzes in je leven. Het helpt je ook om prioriteiten te stellen en alleen nog die dingen te doen die bijdragen aan het realiseren van jouw doel(en).

Bijdrage

Mijn volgende vraag is: ‘In hoeverre draagt de keuze waar je voor staat bij aan het realiseren van dit doel?’
Het antwoord geeft je focus, voorkomt dat je afdwaalt van datgene wat je daadwerkelijk wilt bereiken.
Na het beantwoorden van deze twee vragen is in de meeste gevallen de keuze helder.
Vragen die je ook helpen bij het maken van keuzes:
  • Stel je hebt nog 24 uur te leven, waarvan heb je dan spijt?
  • Stel je hebt nog 5 jaar te leven, wat zou je nog willen doen?
  • Stel je bent oud en je kijkt met je (achter)kleinkinderen terug op je leven, hoe zou je dan tegen deze keuze aankijken?
De antwoorden op deze vragen geven aan wat jij belangrijk vindt in je leven. Wat houdt jou tegen om dat te realiseren?

No comments:

Post a Comment

Disclaimer